2021. február 15., hétfő

Vizsgapara - Körkérdések új köntösben


Mumusaink
Hol szeretünk tanulni? Az ember azt hinné, hogy a tanulószoba lesz a díjnyertes opció, elvégre a helyiségnek már, mint neve is mutatja, egy funkciója van, a csendes elmélyülés támogatása. A felmérésből azonban mégis az látszik, hogy sokan inkább tanulnak hálókörletükben, vagy a szabad levegőn. Innentől kezdve sok minden felmerül, a klubhelyiség, a könyvtár, illetve (nyilván a bejárósok miatt) az otthoni magolás lehetősége is. Van, aki állítja, már a tanórák alatt megtanul mindent, és olyanok is, akiknek nem a helyszín a fontos, inkább az, hogy ne zavarja meg őket semmi és senki.
Mindenkinek más tantárgy megy jól, és másikkal folytat vérre menő harcot, sőt még a harc céljában is hatalmas különbségek lehetnek: van, aki csak az átmenőre hajt, van, aki a hibátlan pontszám megszerzésére. Néha azonban nem az határozza meg a mumustárgyat, hogy kinek milyenek az egyéni preferenciái, hanem sokak megkérdezése után igenis megfigyelhető valamiféle mintázat, ami alapján előbb-utóbb kialakulnak a kifejezetten "nehéznek" titulált tárgyak. Na de melyek is ezek?
Az elsőévesek még lehet, nehezen magolnak, esetleg Choi professzor volt velük szigorúbb, az ugyanakkor tény, hogy az évfolyam negyede véli úgy, hogy a Mágiatörténet ígérkezik a legnehezebb vizsgának. Pedig minden csak az összefüggésekről szól ám! Az ősembernek nem volt felrúnázott mobilja, a középkornak légkondija, Kolumbusz Kristóf pedig vízum nélkül kelt át Amerikába. Azt már ne kérdezzétek meg, hogy mikor. Régen.
Bár itt is felmerült a történelem, a másodéveseknél már bizony a Gemmológia veri ki a biztosítékot, mohaachát, heliotrop, jáde, peridot szavaktól hangos a tanulócsoportjuk. Vajon zöldre színeződik majd a vizsgájuk is, vagy csak a kövek ragyognak rájuk kellemes fényükkel? Bár tudom (hallottam), hogy van, aki keveri, segítek mindenkinek tisztába tenni a dolgokat: nem, a köpkő-készletben nem valószínű, hogy drágakövek lennének, így az "igazából csak tanulok" kifogás nem jó halogatás.
Fej-fej mellé vésődött a Legilimencia és Okklumencia, illetve a Káros Szerek Ismerete a harmadévesek listáján. Felmerül a kérdés, hogy akkor most az érzelmektől, vagy a világ toxikológiai kutatóintézeteitől kell-e jobban tartani, de hát ki-ki döntse el, számára mi a rémisztőbb. Mindenesetre ne csüggedjetek, még ha most végtelennek is tűnik a tárgyak listája, amire készülnötök kell, szépen lassan, egyesével áthidaljátok az akadályokat.
Negyedévesek, negyedévesek, Tánya vajszíve ellenére is az Átváltoztatástantól féltek a legjobban? Ez most vagy azt jelenti, hogy a tanárnőt felbosszantottátok (ejnye!), amiért bekeményített, vagy minden másból álltok ilyen jól... Na, csak aztán ennek megfelelően tessék is hozni a szép eredményeket! És talán most jön el az a pont, ahol senkit nem fogok meglepni... de a Varázslástani Alapismeretek Vizsga a neki kijáró figyelmet bizton meg is kapja az ötödévesektől.
A hatodévesek Sárkánytan vizsgáját úgy tűnik, érdemes lesz figyelemmel követni, hiszen tananyaggal való szenvedésük már most nyilvánvaló. Egy Svéd Sróforrú itt, egy Ukrán Vashasú ott, és tessék, egy ötödnyi évfolyam fogja szépen nyúlcipőjét, és menti ki magát a tanulás alól egy kis "feszültéglevezetéssel". Szerencsére humorukat sem vesztették el, a nagyterem ajtajába csempészett (műanyag) sárkánytojás nem egy hatodévest késztetett rá, hogy éhgyomorra nyomjon le egy cigánykereket. Vagy hátraarcot. Esetleg kánkánnal összekötött tripla-hátraszaltót.
Nem ártana az az Átoktörés pedig, amitől annyira tart a hetedik évfolyam, elvégre egy mágikus iskolában bármikor felbukkanhatnak ilyen-olyan elvarázsolt tárgyak, és hát... Nem lesz mindegyikre ráírva, hogy "figyi, ne érj már hozzám, mert ha megteszed, akkor visító kelésekkel a jobb térdkalácsodon fogsz csipogva elugrálni a gyengélkedőre". Tegyetek meg egy szívességet a diákságnak, és sajátítsátok el a tárgy csínját-bínját, hogy tudjuk, kiket keressünk a gyanús nyakláncokkal, tükrökkel, gyűrűkkel.
Eléggé megoszlik, hogy egy nyolcadéves mit talál rémisztőnek, valószínűleg sokuk már inkább attól aggódik, hogy a vizsgák után mihez kezdjen magával, mégis a legtöbben az Átváltoztatástant jelölték meg kényelmetlen pontnak. Reméljük, ez azt jelenti, hogy csak ellenőrzött környezetben fognak gyakorolni is, így nem kell a nagyterem közepén borsszóróból lett grizzly medvékre, hálókörletekben függönyrojtból vedlett madárpókokra számítania senkinek.

Pacsirtahuhogás és bagolyszó
Aki már élt együtt mással, tudja, hogy bizony az emberek napi ritmusa, alvási, evési, tanulási szokásai nem egyszerűen eltérhetnek, de akár szöges ellentétei is lehetnek egymásénak. Úgy tűnik, hogy ez a szórás megmutatkozik a kérdőívre adott válaszokban is, hiszen bár magasan az este (a kitöltők 48,3%-a szeret ilyenkor tanulni) vezet a fejtágításra használt napszakok között, nincs olyan perce a napnak, amire ne érkezett volna legalább egy tucat szavazat. Egyaránt kedvelt időszak a délután (35%) és késő éjjel (35%) is, de hát ebbe beletartozik, hogy napközben gyakran órákkal is számolni kell. Azért a nagy hajrában aludni se felejtsetek el!
A kitöltő diákok 25%-a írta azt, hogy már a délelőtti órákban is képes időt szakítani a koncentrálásra, 20%-uk pedig egészen korán, akár már reggel is készen állnak a produktivitásra.
Nos, félek, mennyire lett volna népszerű opció a "nem tanulok", de hát nem véletlenül nem írtam oda lehetőségként.

Magányos farkasok

Vajon kik vannak többen? Azok, akik jobb szeretnek csendben, nyugalomban leheverni a könyveikkel, füzeteikkel, vagy azok, akik inkább tanulócsoportokat alakítva, vállvetve rágják át magukat a tananyagon, feladatokon? Nos, a szerkesztőségbe érkezett válaszok alapján a többség egyedül szeret készülni, és csupán a diákság negyede társaságban. Ezt látva nem is olyan meglepő, hogy a körletek feszült csenddel telnek meg a vizsgaidőszak kezdetére, hiszen a legtöbben ilyenkor készülnek fel arra, hogy hónapok tudását verjék a fejükbe akár egyetlen éjszaka alatt. Mármint természetesen ilyet senki sem csinál, ez csak a körleti mendemonda.


Csend, béke, nyugalom?
Hol szeretünk tanulni? Az ember azt hinné, hogy a tanulószoba lesz a díjnyertes opció, elvégre a
helyiségnek már, mint neve is mutatja, egy funkciója van, a csendes elmélyülés támogatása. A felmérésből azonban mégis az látszik, hogy sokan inkább tanulnak hálókörletükben, vagy a szabad levegőn. Innentől kezdve sok minden felmerül, a klubhelyiség, a könyvtár, illetve (nyilván a bejárósok miatt) az otthoni magolás lehetősége is. Van, aki állítja, már a tanórák alatt megtanul mindent, és olyanok is, akiknek nem a helyszín a fontos, inkább az, hogy ne zavarja meg őket semmi és senki.

Segítség!
Gondod van egy témával? Nem érted mi történt, pedig esküszöl, hogy csak egy pislogásnyi időre fordultál el a táblától? Nincs azzal semmi baj, ha időnként segítségre van szükséged, ne habozz hát kihasználni azok ajánlatát, akik boldogan vennének szárnyaik alá téged. Ha elakadtál, de sikeres vizsgában reménykedsz, az alábbi lista segíthet eldönteni, kit érdemes felkeresned.

Dana Straw Berry
  • Gyógynövénytan (1-5)
  • Legendás Lények Gondozása (1-5)
  • Mugliismeret (1-5)
Darya Mikhaila Kazanova
  • Legilimencia és Okklumencia (1-8)
Harmat Betti
  • Átváltoztatástan (1-2)
  • Bűbájtan (1-2)
Havas-Mezei Margaréta
  • Bájitaltan (1-3)
  • Rúnatan (1-3)
  • Sárkánytan (1-3)
Helvey Belián Balázs
  • Gyógynövénytan (1-8)
  • Mugliismeret (1-5)
Ivanich R. Benett
  • Bűbájtan (1-2)
  • Mugliismeret (1-5)
  • Sötét Varázslatok Kivédése (1-2)
Kőszegi Róza Amélia
  • Átváltoztatástan (1-2)
  • Bűbájtan (1-2)
Molnár Zselyke
  • Mugliismeret (1)
Mórocz Aser Móric
  • Bájitaltan (1-3)
  • Gyógynövénytan (1-3)
  • Sárkánytan (1-3)
Raven Hargraves
  • Mítoszok és legendák (3-5)
  • Sötét Varázslatok Kivédése (1-5)
Somogyi Agáta Dominika
  • Mágiatörténet (1-6)
Vajda Olívia
  • Repüléstan (1-5)
Vizsnyiczky Heléna Sára
  • Gyógynövénytan (1-4)
  • Mugliismeret (1-4)
Zippzhar Mária Stella
  • Bájitaltan (1-6)
  • Káros Szerek Ismerete (1-6)
A felsoroltakon felül pedig minden általuk tanult tárgy esetén rendelkezésetekre áll a bátor Rentai Boglárka (1-7), Mihail Vladiszlav Sztravinszkij (pálcás mágia nélküli tárgyak 1-8) és Zippzhar Márk Stefan (1-5).

Készítsétek fel magatokat, vegyetek két-három mély levegőt, és úgy álljatok neki tanulni, hogy tudatosítsátok magatokban: mindenki megküzd ezekkel a gondokkal. Legyetek figyelmesek egymással, hiszen nektek is jól esne egy meglepetésből készített tea, kávé. Osszátok meg tudásotokat, jegyzeteiteket egymással, hiszen ebből mind csak profitálhattok! Az Edictum szerkesztősége sok sikert kíván Mindenkinek az előttünk álló vizsgaidőszakra!



Nincsenek megjegyzések: