A zene gyógyít, a zene elvarázsol! Mint tudjuk, a varázsvilágban ez az örökbecsű igazság akár szó szerint is értelmezhető. Melodimágia néven ismert ugyanis az a különleges és ritka képesség, melynek birtokosa fizikai befolyással tud lenni a játékát hallgatóra, vagy épp meggyógyíthatja, esetleg illúziókat keltve benne tudatállapotát és érzéseit befolyásolhatja, attól függően, hogy épp melyik fajtáját, úgynevezett ágát (fizikai, gyógyító, igéző) birtokolja ennek az elképesztő tehetségnek, mely igen komoly felelősséget ró tulajdonosára. A bűverő hangszeres zenén keresztül, vagyis közvetett, és énekhangként, azaz közvetlen módon történő átadás formájában egyaránt manifesztálódhat. Egy dolog azonban mindenek felett igaz rá, mégpedig az, hogy semmi mással össze nem hasonlítható élmény hallani egy melodimágus játékát, tartozzék bármelyik csoportba is a fent említettek közül. Hogy miként kapcsolódik ez a téma a muglikhoz? Nos, az ő művészeik közt is akadnak olyanok, akiknek muzsikája majdhogynem varázserővel bír, s lesz ezáltal képessé gyógyítani, illúziókat kelteni és tettekre sarkallni azokat, akik hallgatják, legyenek ők muglik vagy épp mágusok
Egyike az ilyen különleges művészeknek a romániai születésű Michael Cretu, akinek Enigma nevet viselő zenei projektje 1990 óta bűvöli el a világot. Mindeddig nyolc album jelent meg, számos nagyszerű zenész közreműködésével, melyek stílusukat tekintve leginkább talán a "New Age-dance"-hez illeszkednek, bár jóval többek annál, túlmutatnak az irányzat határain. Minden korong külön univerzum, melyekből nehéz kiragadni egy-egy elemet, hiszen olyanok, akár egy festmény színei. A dalok összefonódva adják ki az egész képet. Álljon itt azonban mégis egy rövid kedvcsináló, a teljesség igénye nélkül, ám annak reményében, hogy az elkövetkező ünnepi időszak során, egy-egy téli ajándékvásárlástól stresszes estén nem csak az ilyenkor szokásos karácsonyi zenék csendülnek majd fel az otthonokban.
Az első nagylemez tehát a sorban az MCMXC a.D nevet viseli, ezzel utalva megjelenésének évére. Legismertebb slágere pedig a Sadness - Part 1. A benne keveredő bujaság és gregorián ének forradalmi újszerűsége és tabudöntögető mivolta megbabonázta az embereket. Hatalmas sikert aratott, aminek fényében nem meglepő, hogy ezután az 1993-ban készült Sliver című, fülledt jeleneteket is szép számmal tartalmazó thrillerhez két betétdal tervezet is készült Cretu keze nyomán. Ezek közül a fimben végül egy szerzemény került felhasználásra, melyet a nyitó képsorok és a stáblista alatt egyaránt hallhatunk, ahol Carly's Songként jelenik meg. A soron következő, azaz második The Cross of Changes című, ugyanebben az évben kiadott albumon viszont már Age of Loneliness néven szerepel. Ezen a korongon törzsi énekek váltották a gregorián strófákat és adtak új színt a muzsikának. A legnagyobb sikert elért szerzemény pedig a Return to Innocence lett, melyet hazánkban is több rádióállomás felvett zenei kínálatába. Az újabb lemezre 1996-ig kellett várni, ekkor érkezett meg a franciául „Meghalt a király, éljen a király!” címet viselő Le roi est mort, vive le roi! Ebben egyszerre jelen voltak a gregorián és a törzsi énekek és a legnagyobb ismertségre a Beyond the Invisible című dal tett szert és vált közkedveltté a műfaj ismerői közt. Negyedikként, 2000-ben a The Screen Behind the Mirror következett, melyben Carl Orff Carmina Burana című alkotásának részleteit használta fel több helyen is Cretu. Erről a Gravity of Love című dal lehet ismerős a stílus kedvelői számára. Ezt követően 2001-ben két válogatáslemez jelent meg: a röviden csak L.S.D.-ként emlegetett Love Sensuality Devotion: The Greatest Hits és ennek remix verziója. Előbbin egy új dal, a Turn Around is helyet kapott. Az ötödik album a Voyageur nevet viseli és elődeitől eltérően sokkal poposabb hangzással rendelkezik, új fejezetet nyitva az Enigma történetében 2003-ban. Ezt többek közt a Boum-Boum című szerzemény is bizonyítja. A soron következő, azaz hatodik nagylemez a 2006-ban kiadott Posteriori sem hasonlít egyik elődjéhez sem, ugyanis ebben a techno hangzás került előtérbe, és az egész lemez mintha egy űrutazás emlékképeiből tevődött volna össze. Az album legmeghatározóbb és egyben legkülönlegesebb dala pedig az Invisible Love, mely leginkább megidézi az előző albumok hangulatát. Két év elteltével 2008-ban pedig már meg is érkezett a folytatás a Seven Lives and Many Faces nevet viselő hetedik album formájában. Ebben Cretu egy úgynevezett omnikulturális hangzásvilágot szeretett volna megalkotni, ahol visszaköszönnek az előző albumokra emlékeztető elemek, de mindez egy sokkal modernebb köntösbe bújtatva. Erről a legkülönlegesebb dal talán a Touchness lett, mely megidézi az Enigma kezdeti dallamstruktúráját. A projekt kezdetének 20. évfordulójához kötődve 2010-ben többek közt megjelent egy három lemezes válogatás The Platinum Collection néven, és a MMX The Social Song, mely az első rajongókkal együtt az interneten készített dal lett. Az eddig megjelent utolsó, azaz a sorban nyolcadik albumra 2016-ig kellett várni. A The Fall Of A Rebel Angel egy lázadó és végül elbukó angyal történetét meséli el a rajta szereplő dalokkal. Ezek közül a legnagyobb sikert pedig az Amen című szám aratta. Különleges hangzásvilágával és mély értelmű szövegével méltán vált híressé. Az Enigma videóklipjeire pedig ugyanaz a megfoghatatlan, éteri, néha groteszk, máskor szenvedélyes, olykor egyenesen vágykeltő és sodró lendület jellemző, mint egész mivoltára. Különleges élmény látni és hallani. Egyedi muzsika, melyet ha egyszer megismerünk, többé talán el sem tudunk felejteni, akárcsak egy melodimágus játékát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése