2020. július 15., szerda

Vigyázz magadra!

Bármennyire is jól sikerült a házibuli a Holdfényben, azért akadt pár kellemetlenebb pillanat is, az egyik ilyen, hogy az Edictum főszerkesztőjét, Thomas Middletont olyan brownieval kínálták meg, mely nem csupa csoki volt, hanem bizony egy kis zöld is került bele. A hatás persze nem maradt el, ahogy az egy ilyen helyzetben lenni szokott, éppen ezért mi, az Edictum szerkesztői fontosnak érezzük felhívni a figyelmet annak érdekében, hogy a jövőben ezek az incidensek elkerülhetőbbek legyenek. Megkerestük Eleanora Savannah Vila de La Rosa tanárnőt, hogy válaszoljon néhány kérdésünkre és segítse az ügyet.

Először is szeretném megköszönni, hogy elfogadta az utolsó pillanatos interjú felkérésünket. Nem tudom, mennyire ismeri az esetet, ami Thomas-szal történt?
Köszönöm a megkeresést. *elmosolyodik* Mivel egy ideje már nem vagyok hivatalos a diákok bulijaiba, így csak túlzó pletykákat hallottam, de bízom benne, hogy Te több információval szolgálsz majd.

Nem is értem, hogy történhetett ez, hiszen még én is abban reménykedtem, hogy Ön mestertanonc, bár így is egy házban vagyunk szerencsére. Viszont, hogy a kérdésére is reagáljak, olyan sokkal, hogy egyenesen megkértem Thomast, hogy jöjjön el, és mesélje el, hogy mi történt. Thomas?

Thomas: Igen, köszönöm. Szóval az úgy volt, hogy igazán jól éreztem magam ezen a házibulin, de nem akartam sem alkoholt inni (mert nem is szeretem), sem semmi szert kipróbálni. Nincsen bajom azzal, ha valaki teszi, de én nem akartam. Viszont sajnos mégis megtörtént. Főleg ez zavar benne, hogy nem tudtam róla, hogy nem dönthettem. Ha dönthettem volna, nemet mondok. Tudom, hogy akik megkínáltak a sütivel, minden bizonnyal csak jót akartak. Azt, hogy klasszul érezzem magam, de én így is klasszul éreztem magam. Viszont aztán egyre inkább felszabadultam, tökre elengedtem magam; nem tartottam semmitől, nem agyaltam túl semmit; irtó különösen, színesen, elevenen láttam mindent, és szerintem úgy mozogtak a dolgok, ahogy nem kellett volna nekik; meg mindenkinek mondogattam mindenfélét, akár ismertem, akár nem. Vagyis hát elvileg kiabáltam, csak ez nekem nem tűnt fel. Viszont azt hallottam vissza, hogy aranyos dolgokat mondtam, úgyhogy baj nem lett belőle. Igazából tényleg nagyon felemelő érzés volt az egész, és ott és akkor fel sem fogtam, mi az oka. Vagy ha eszembe is jutott, nem akartam róla tudomást venni. Úgyhogy bár pompás volt az estém, nem hiszem, hogy a süti miatt, és így utólag megijeszt kicsit a gondolat, hogy ilyen egyszerűen magamhoz vettem valamit, amit nem akartam. Ez nagyon veszélyes, komoly bajom is lehetett volna. De okultam belőle, mostantól óvatosabb leszek. Ezért is szerettem volna erről beszélni, mert remélem, esetleg a kedves olvasóink is tanulnak a hibámból és nem a sajátjukból kell!

Az elmondottak alapján arra lehet következteti, hogy füves sütivel etették. Mennyire veszélyes egy ilyen eset akár egy bulin, akár a hétköznapokban?
Alapvetően a marihuána az egyik legkevésbé veszélyes drog, amit Thomas kaphatott. Az orvoslásban is használják, túladagolása nem is nagyon lehetséges, legalábbis nem halálos mértékben. Ettől függetlenül drog lévén semmiképp sem jótékony, főleg nem egy fiatal szervezetre. Bár kis mennyiségben, ahogy Thomas is leírta, eufórikus érzést kelt, valamint belső nyugalmat, nagyobb mennyiségben pszichotikus zavart is okozhat. Ezen kívül a fogyasztó elveszíti a tér- és időérzékét, illetve amíg a hatás tart, lényegesen csökken a reakcióideje és észlelésének pontossága is romlik. Gondolom ez megmagyarázza, miért borzasztóan rossz ötlet, bár ezekkel csupán csak a felszínt kapargattam, hiszen a legnagyobb veszély a függőség és a hosszútávú fogyasztás.

Sokan mondogatják, hogy a fűre nem lehet rászokni, hogy csak ideig óráig kell alkalmanként. Akkor ez nem teljesen igaz, ha jól értem, okozhat függőséget és lehetnek igen káros mellékhatásai?
Minden tudatmódosító szerre rá lehet szokni, nincs kivétel. A függőség pedig, ha csak magát a tényt nézzük, igenis káros mellékhatás, elvégre elvonási tünetekkel is jár. De ettől eltekintve a fű esetén sérül a rövidtávú memória, felléphetnek emlékezetkiesések és általánosan is jellemző a szellemi leépülés. Ezen kívül, amennyiben nem süteményben fogyasztja valaki, hanem például cigaretta formájában, akkor ez is növeli a tüdőbetegségek kialakulását, úgymint tüdőrák. Egyéb, nem elhanyagolható hosszútávú hatásai közé soroljuk a hormonzavart, ami férfiak esetén impotenciához vezethet, illetve az apátiát is.

Szóval egészen addig tart a vagányság, amíg ki nem derül, hogy nem működik minden rendeltetésszerűen. Arról van valami tudható információ, hogy mely szerek vannak jelen a tanodában? Tudom, hogy egy-egy terjesztőt nehéz lebuktatni, de gondolom nem Thomas az első ember, akinél kiderült ez.
A tanodában biztonsági okokból sem én, sem más tanár nem tart ezekből az anyagokból, az óráimon is csak elméleti szinten találkozhatnak vele a diákok. Gondolom nem árulok zsákbamacskát azzal, hogy a terjesztőkre nincs ráírva, hogy terjesztők. Ha van is az iskolában olyan diák vagy mestertanonc, aki birtokol hasonló hatású szereket, arról jelenleg nincs tudomásunk. Egyébként, ha valaki kellő mennyiségű pénzzel és megfelelő kapcsolatokkal rendelkezik, beszerezhet bármilyen drogot, azt viszont fontos leszögezni, hogy senki sem fog véletlenül a folyosó kövén találni egy csomag füvet.

Ez mondjuk a jobbik eset. Tegyük fel, hogy mégis megtörtént és bevettem, vagy nem tudtam róla és megetették velem. Milyen tüneteket észlelhetek, illetve a tünetek mennyivel másabbak a keményebb drogok esetében?
Minden drog hatása különbözik. Némelyikből lehetséges halálos adag fogyasztása is, de azok a drogok például, amiket a szórakozóhelyeken csempésznek a fiatalok italába, talán azok a legveszélyesebbek. Amíg egy terjesztőtől jobb esetben színtisztán megveszi valaki az adott kábítószert, addig a különböző partidrogok lutrinak számítanak, tudjátok, sportosak. Mindent bele.
Nem untatnám a diákokat egy komplett drogprevenciós órával, talán egy másik alkalommal. A fű hatásairól már beszéltünk, ez egy tipikus könnyű drog. A kemény drogok már jóval veszélyesebbek és változatosabb hatásokkal és mellékhatásokkal rendelkeznek. A legtöbbet könnyű túladagolni és gyakran végződhet az este a fogyasztó halálával is. Amikről sokat hallhattok, az az LSD, a kokain, a metamfetamin vagy közismertebb nevén met, a crack és a heroin. Melyikre vagy kíváncsi? *hátra dőlve átveti egyik lábát a másikon, mosolya töretlen*

Nos... *házas ember hűséget és nem vakságot fogad, így azért az ember nyáltermelődése óhatatlanul beindul* mesélne egy kicsit mindegyikről, illetve a helyes eljárásokról, ha mi magunk tapasztaljuk, hogy a szervezetünkbe jutott, vagy egy társunkon vélünk hasonlót felfedezni?
Az alapvető különbség közöttük, hogy az LSD hallucinogén, a heroin narkotikum, a kokain és annak szabad bázisú változata, a crack, valamint a metamfetamin pedig stimulánsok, tehát élénkítőszerek. A hatásuk is ennek megfelelően alakul. Az LSD élénk vizuális és audiovizuális hallucinációkat okoz, azonban a pszichére gyakorolt hatása függ az egyén lelki állapotától és a környezettől, melyben fogyasztja. Könnyű drognak számít, jellemzően inkább pszichés, mintsem fizikai addikció alakul ki, halálesetet nem tulajdonítanak neki. A kokain és crack tulajdonképpen ugyanazzal a hatással bírnak, csak míg a kokain por állagú, addig cracket kavics formájában lehet beszerezni, amit egy speciális pipában kell elszívni. Mivel élénkítő hatású, így kitolja az egyén fáradtságküszöbét, ezzel egyidejűleg szapora légzést és szívdobogást okoz. Érdemes vigyázni vele, mert akár egyetlen adag is függőséghez vezethet, ráadásul komoly betegségek előidézője is lehet, úgymint szív- és érrendszeri problémák, légzőszervi megbetegedések, illetve szerepet játszik a paranoia és a migrén kialakulásában is. Gyakorlatlan fogyasztó esetén akár egyetlen adag is halálos dózisú lehet. A metamfetamin is nagyban hasonlít a kokainhoz, lévén stimuláns. Éberséget okoz és felpörget, azonban könnyen észrevehető hosszútávú hatásai vannak, ráadásul a metfüggők negyede végez magával. Felismerhető az úgynevezett "met-szájról", mely a fogak romlása és az állandó fogcsikorgatás eredménye, de az ítélőképesség és az időbeli tájékozódás ideiglenes megszűnése is nagy veszélyt rejt magában. Az alváshiány okozta mellékhatások, valamint a megjelenő paranoid képzetek és emésztőrendszeri problémák is megkeserítik a fogyasztók életét. Végül pedig a narkotikumokhoz sorolt heroin maradt, amiről dióhéjban annyit, hogy hatására megszűnik a belső feszültség, a fogyasztó euforikus állapotba kerül. Az egyik legveszélyesebb drog, azonban nem feltétlenül a bevételt kísérő mellékhatások, sokkal inkább a szer hatásának elmúlásával jelentkező elvonási tünetek miatt. Mivel hamar kialakul a heroinnal szembeni tolerancia, egy idő után már a halálos dózis sem bizonyul elegendőnek a függő számára.
És, hogy mit lehet tenni? Fű és LSD esetén, lévén könnyű drogok és a függőség is igen nehezen alakul ki, meg kell várni, míg elmúlik a hatás és mindenképp felügyelni a fogyasztót, nehogy bármi baja essen, szükség esetén orvost hívni. Kemény drog esetén azonnal szakemberhez kell fordulni.

Ha jól értem, idővel minden drog okoz valamilyen "lebuktató" tünetet, vagyis egy szakavatott, mint például ön is, könnyen észreveszi. Mekkora az ön hatásköre egy ilyen esetben?
Sajnos én legfeljebb az adott drog beazonosításában tudok segédkezni. Bár a káros szerek a szakterületem, alapvetően nem vagyok gyógyító, így semmiképp sem vállalnám a felelősséget egy esetleges negatív következményért.

Rászokni könnyű ezekre a tudatmódosító szerekre, de gondolom a leszokás nem csak olyan, hogy én eldöntöm, mától végeztünk.
A leszokás rendkívül hosszadalmas folyamat és keserves is. Az elvonási tünetek egyes drogoknál szinte elviselhetetlenek is lehetnek és nem csupán mentálisan törik meg az embert, hanem sok esetben fizikailag is. Szinte minden leszokóban lévő függő vissza-visszaesik egy időre és ha el is éri a célt, ami igazán nehéz, hogy utána tiszta is maradjon a fogyasztó. Nem véletlen az, hogy külön szakma foglalkozik azzal, hogy segítsen rajtuk.

Ön szerint miért gondolja úgy bárki is, hogy jó dolog valakinek akarata ellenére vagy éppen minden figyelmeztetés nélkül bármilyen tudatmódosító szert adni?
Vannak, akik egyszerűen szórakoztatónak találják, ha mások kibújnak a bőrükből, de a leggyakoribb az, hogy olyasmire akarják rávenni az illetőt, amit alap esetben nem tenne meg. Sajnos nem egyszer hallottuk már, hogy bedrogoztak valakit, akit utána kiraboltak vagy ne adj isten szexuálisan bántalmaztak. A beleegyezés nélküli drogfogyasztás az esetek többségében az áldozat kárára történik és ellene irányul. Thomast talán tényleg csak oldani akarták, nem pedig bántani, ezt már sohasem tudjuk meg.

Van esetleg lehetőség rá, hogy valahogy megelőzzünk egy ilyen esetet? Akár megfelelő körültekintéssel, akár bájitallal?
Nincs tudomásom olyan bájitalról, ami immunissá tenne méregre vagy tudatmódosító szerre, azonban a körültekintés minden esetben kulcsfontosságú. Sohase fogadjatok el bontott italt, csak abban az esetben, ha a szemetek láttára nyitják ki, és jobb vigyázni azzal is, amit megesztek. Egy házibuliban nem ritka, hogy kicsit elszabadulnak az indulatok, de akkor érdemes úgy készülni, hogy ez bármikor megeshet. Nem kell paranoiásnak lenni, de egy egészséges gyanakvás sohasem árt. Ha úgy érzitek, valamit belekeverhettek az elfogyasztott ételbe vagy italba, akkor keressétek rögtön a barátaitokat, nagyobb társaságként és ha már tudjátok, mivel álltok szemben, hatékonyabban védekezhettek. Mindig figyeljetek oda egymásra.

Nagyon szépen köszönöm tanárnő, hogy ilyen gyorsan az újság rendelkezésére állt. A jövőben, ha bárkinek kérdése lenne még az üggyel kapcsolatban, akkor fordulhat önhöz nyugodtan?
Természetesen édesem, bárkinek szívesen segítek, forduljatok hozzám bizalommal. *rákacsint*


Nincsenek megjegyzések: