2014. január 15., szerda

Decemberi közlekedés a magyarországi fővárosban!

 
Ki hitte volna, de megint elmúlt egy év. Havazás, és mindenféle hóemberes kinézetű répaorrú emberek nélkül, 2014-et írunk. De még mielőtt ez megtörténhetett volna, bizony 2013-ban is volt egy csodás meglepetése a magyaroknak a budapesti fővárosban: feldíszített, ünnepi, külön villamos! Most csodálkozva felnéztetek a papírról, igaz? Bácsi, mi az a villamos?, kérdezitek. Kisfiúkoromban az első, amiről meg tudtam különböztetni a többi ilyen közlekedési találmánytól, hogy ez sárga; na de persze ennél jóval részletesebb magyarázat is van. Így hát, dőljetek hátra egy kávé / tea társaságában, s kezdődjék a történelem óra! Az első lóvasút Pesten 1866. július 30-án indult el. Érdekesség, hogy ennek útvonala az azóta is a város egyik fő közlekedési ütőerének számító Váci úton haladt, végállomásai a Széna (ma Kálvin) tér és Újpest-Városkapu voltak. Gróf Károlyi Sándor erre a célra alapította meg a Pesti Közúti Vaspálya Társaságot (PKVT). További érdekesség, hogy az egykori újpesti lóvasúti állomásépület ma is áll, az állomás közel 140 év után is az Újpest-Városkapu nevet viseli, de ma már nem lóvasút, hanem metró áll itt meg. A Bagolyvár nevű épület a metróállomás mellett tekinthető meg. A székesfőváros első villamosvonala az 1887. október 1-jén kiadott engedély alapján már november 28-ára el is készült. 1895-ben Pozsonyban is elindult a villamos. Az első budai villamosvonal 1896-ban indult a Zugligetbe. A mai Magyarország városai közül Miskolcon jelent meg másodikként a villamos, 1897. július 10-én indult első útjára. Még ugyanebben az évben Szombathelyen is megindult a villamosközlekedés. Míg a pozsonyi és szombathelyi villamosok keskeny nyomtávú villamosok voltak, a miskolci és a pesti már normál nyomtávú volt. Ezt követően jelentek meg a villamosok Sopronban (1900), Nyíregyházán (1905), Nagyváradon (1906), Szegeden (1908), Nagyszebenben (1910), Debrecenben (1911), Kassán és Pécsett (1913). A villamos egyre inkább elterjedt, és a 20. század első évtizedének végére szinte az összes európai nagyváros útjait behálózták a vágányok. Azóta pedig már mindenhol megtalálhatóak a világon. A lusta muglik találmánya: minek sétálni, ha vitetni is tudják magukat? Az ünnepekre pedig feldíszítettek néhány villamost, hogy csillogjon egész Budapest. Azért ez elég szép gesztus a mugliktól, nem igaz? A következő lapszámnál találkozunk! Kalandos 2014-et (a faluban, tudjátok hol találtok!)
 Bálint

Nincsenek megjegyzések: