2021. március 15., hétfő

Mikhail Sergejevics Kazanov - A könyvek és a Navinések elhivatott őre




Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy mostanában több alkalommal is együtt kávézhattam a sárgák házvezetőjével. Közös témánk akadt bőven és egy idő után sikerült rávennem, hogy néhány kérdésemre úgy is válaszoljon, hogy azokat az Edictum hasábjain fogja viszontlátni. Végül kötélnek állt, s így egy-egy bögre koffeinkincs mellett faggathattam múltról, jelenről és olyan dolgokról, melyekről talán nem sokan gondolnánk, hogy érdeklik a közkedvelt tanerőt.


Azt mindenki tudja rólad, hogy a Navine vezetése mellet a könyvtár is a te birodalmad. Honnan jött a könyvek iránti szereteted?
Érdekesség az, hogy sokáig semennyi közöm nem volt a könyvekhez. Amikor huszonévesen beiratkoztam esti iskolába, akkor kezdtem el olvasni a kötelezőket, utána mikor elkerültem Amerikába, az angol nyelvűeket gyakorlásból, végül mikor kinn könyvtáros lettem kezdtem el szórakozásból is és hát elég nagy szerelemnek bizonyult végül.

Miért esti iskolába jártál és Amerikába hogyan kerültél?
Mert melóztam mellette, eleinte az iskola is inkább csak elfoglaltságnak indult, hogy ne otthon üljek ha végeztem a műszakkal. Az esti iskolából fakad amúgy ez is. Egy professzor felkért, hogy segítsek be néhány ereklye vizsgálatában, így tanulóvízummal kiutazhattam. Nem voltak végül izgalmas leletek, de az élmény, hogy kinn lehettem terepen eléggé felcsigázott.


Mivel foglalkoztál a tanulás mellett? Mi hozott végül vissza az államokból és mi tart itt?
Miután otthagytam a cirkuszt, mert úgy éreztem nem az én életem, utána rakódómunkásnak álltam. Mellette esténként tanultam Mágiatörténetet, mert nem akartam örökké egyszerű dokkmunkás maradni. Indiana Jones szerettem volna inkább lenni. Nehéz idősebben új szakmát kezdeni, van is az az angol mondás, hogy 'You can't teach an old dog new tricks." Magyarul öreg kutyának nem tudsz új trükköt tanítani. Én is éreztem, hogy kevésbé befogadó az elmém, de a szorgalom és a beleölt idő helyre billentette a mérleget. Hogy miért jöttem vissza? Nos, talán ezt is elárulom egyszer, ha eljutottam odáig.

Ez nagyon titokzatosan és hűvösen hangzik.
Igen, igazad van, higgyék csak azt, hogy szigorú vagyok.

Nos, ez akkor egyelőre maradjon titok, viszont az senki előtt sem rejtett tény rólad, hogy a Navine ház vezetője vagy. Milyen a sokak által a legnyugodtabb és problémamentesebb diákokra felügyelni?
Hát valószínűleg az összes ház feje ölni tudna ilyen diákokért, amit meg is értek. Nagy kincsek számomra ezek a diákok. Nem kell őket fegyelmeznem, játszani a kemény oroszt, hogy felfogják a jó és a rossz közti fogalmat, és hogy betartsák a szabályokat. Ebből kiindulva bőven van időm megismerni őket, a személyiségüket. Nem csak azért, mert nyolcszor berángatják az irodámba a prefektusok, hogy ezt meg azt verte össze. Tudok velük beszélgetni, segíteni nekik, oltalmazni és óvni őket. Sokat megtanultam róluk, sok újat mutattak és ezért hálás vagyok. Őszintén, kettőnk között szólva, nem is feladatnak élem meg, hogy házvezető vagyok, hanem inkább egy életérzésnek. Van gyerkőcöm, de úgy érzem valahol az összes sárga az enyém és Tányáé. Apropó Tánya, na ő érte is ölnének a házvezetők. Nagyon segítőkész, nála jobb társat nem kaphattam volna.

Ekkora kincsek mellett valóban könnyű dolgod van és egyszerű rájuk koncentrálnod. Viszont ha nem a navinések óvása és a könyvek őrzése foglal le épp, akkor mivel szereted tölteni az idődet? Van olyan szokásod, ami csak rád jellemző és mondhatni a védjegyeddé vált a tanodában?
Igen, egyedül az a furcsa, hogy úgy tűnik a legtöbb sárga inszomniás. Én nem egészen értem, hogy miért de olyan sétálgatások vannak éjszaka házon belül, hogy csak nézek. Erre majd még kitalálok valamit. Könyveket szoktam olvasni, vannak egyéb egyelőre titkos terveim, de lényegében az egész napomat az iskolában töltöm, lényegében aludni járok haza. Azt hiszem kirívó jelenség sem vagyok, egy a sok tanár közül, aki a gyerekeket próbálja terelgetni, meg támaszt nyújtani, ha baj van.

Visszakanyarodnék kicsit életed másik meghatározó részéhez, a könyvtárhoz. Rengeteg könyv vesz körül. Melyik a kedvenced és miért, ha van?
Nos igazából gyakran van úgy, hogy az éppen olvasott könyvbe annyira beleszeretek, hogy kinevezem kedvencemmé, aztán a következő könyvnél ugyanígy járok. Jelenleg Viktor Pelevint olvasok Generation P a mű címe. Elég érdekes.

Így volt ez a cirkusz világában is talán? Mi volt az amit ott szerettél?
A csapat, akik körülvettek nap mint nap.

Akkor te igazi csapatjátékos vagy. Nem úgy mint a már általad említett Indiana Jones. Honnan ismered?
Hu, hát nagy szám volt akkortájt, amikor kijött az első film nálunk. Emlékszem egy hétig mosogattam otthon zsebpénzért, csak hogy legyen pénzem a jegyre.

Ismerős ez nekem is, csak más volt a célom, amiért dolgoztam. Ha már célok és motivációk. Mit tartasz a legfontosabb feladatnak a Navine vezetőjeként a következő tanévre vonatkozóan?
Szeretném, ha meglenne nekik az a biztonságérzet, amit eddig is próbáltunk Tányával biztosítani számukra. Nyilván a tanulás is fontos, azonban ezzel általában nem szokott gond lenni a sárga házban, így inkább tartom lényegesnek, hogy lelkileg is mindenki rendben legyen.

Úgy tudom, él a kastélyban egy szintén orosz származású tanár. Vele szoktatok a hazátokról beszélni az anyanyelveteken?
A hazánkról nem, másról igen. Nem csak viccelek, igazából nekem is, ahogy szerintem a legtöbb külföldi diáknak és tanárnak, fordítónyakláncom van így lényegében még a lányommal is magyarul beszélek. A tanár úrral pedig sajnos nem ismerkedtünk össze annyira, hogy hosszabb beszélgetésekbe elegyedjünk.


Tanár úr? Megleptél. Ugyanis én egy kolléganődre gondoltam. Azt hiszem, ideje felfrissítenem az ismereteimet és újra diákbőrbe bújnom. Egyébként, ha megtehetnéd és egyetlen napra bármelyik könyv szereplője lehetnél, ki lennél és melyik történetben?
Nos, ha jól tudom, könyv formában is ki lett adva Indiana Jones, így ha nem is túl mélyen szántó indoktól vezérelve, de mindenképp azt választanám.

Kalandvágyó és bátor döntés lenne. Ezért biztos vagyok benne, hogy utolsó kérdésemre is hasonló választ kapok. Tehát: Ha ne adja az Ég kigyulladna a házad, ahol laksz, de már kimentettél minden embert és állatot és csupán egyetlen dologért mehetnél vissza. Mit mentenél ki a tűzből?
Milyen érdekes kérdés ez, nézzük csak. Van egy fotóalbumom, tele fotókkal a feleségemről, Daryaról és az orosz cirkusz hétköznapjairól. Ezt menteném ki.

Igazam lett. Köszönöm, hogy megosztottad velem a gondolataidat!

Mikhail Sergejevics Kazanov személyében egy igazán különleges embert ismerhettem meg közös kávézásaink során. Így bizton állíthatom, életében a Navine és a könyvek kiemelt szerepe tagadhatatlan. Mindkettőt könnyed humorral, ugyanakkor mérhetetlen felelősségtudattal és elhivatottsággal kezeli. A rá bízott ház diákjai, kezei alatt biztonságban, békében és barátságos miliőben élhetik mindennapjaikat. Kívánok neki nemes feladatához türelmet, derűt és kitartást. Remélem ezek mindig vele lesznek, mint Indiana Jones-al a mázlija.



Nincsenek megjegyzések: